Kuntaliitto on tänään 1.6.2021 julkaissut Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlistalle nousseet työt. Kolme kilpailun palkintosijaa ratkaistaan shortlistalle valittujen joukosta, lisäksi jaetaan yksi tai useampia kunniamainintoja.
Yhdeksi shortlistatyöksi on valittu Mikkelin synttärisaunat -tapahtuma, joka järjestettiin kaupungin syntymäpäivän kunniaksi 7.3.2020. Tapahtumassa kaupunkilaiset saunoivat maksutta Mikkelin torilla sekä nauttivat paikallisten toimijoiden tarjoamista maistiaisista. Mikkelin menestyneeseen kilpailutyöhön voit tutustua tästä linkistä.
Tänä vuonna Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä. Kisaan esitetyissä töissä markkinointikeinoina on käytetty muun muassa aitoja henkilökohtaisia tarinoita, joihin syntyy vahva emotionaalinen sidos ja sitä kautta samaistumismahdollisuus. Tuomariston mielestä ilahduttavaa oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä.
Kilpailun tuomaristo arvioi töitä erityisesti niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin. Markkinoinnin pitkäjänteisyys ja liittyminen kunnan strategiaan on tärkeää, mutta samalla myös käytännön toteutus ja kohderyhmien oikea valinta on merkittävää.
Kaikki osanottajat saavat tuomariston arviot töistään tunnustuksena ja jatkotyön kehittämiseksi. Shortlistalle valitut saavat arviot 15.9. jälkeen ja muut kesäkuun aikana.
Mikkelin kaupunki osallistui tänä vuonna Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun myös I love Mikkeli -rakkaudentunnustuksilla, mutta tämä työ ei yltänyt jatkoon.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä. Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.
Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlistatyöt 2021 aakkosjärjestyksessä:
Alajärven kaupunki, Lappajärven kunta, Vimpelin kunta: Kuntajohtajien marssi: yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin
Helsingin kaupunki: Helsingin kaupungin "kaikkien aikojen #etävappu"
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää
Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: Rock by Iisalmi! – tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella
Imatran kaupunki ja Imatra Base Camp Oy: Imatran koulukampanja
Jyväskylän kaupunki/Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digimarkkinointikampanja rakentamaan aluebrändia ja vauhdittamaan
Kestävä Lahti -säätiö: Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021: kaupunkisukset
Kouvolan kaupunki: Uusi alku Kouvolassa
KUUMA-seutu liikelaitos ja kaikki 10 KUUMA-kuntaa: Elämä on grillijuhla/KUUMA-seutu
Mikkelin kaupunki: Mikkelin synttärisaunat 7.3.2020 – yhteisöllinen, maksuton saunatapahtuma Mikkelin torilla
Nurmijärven kunta: Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi
Porin kaupunki: Älä lähde sinne – Yyterin rakentaminen yhdistettynä markkinointiin takasi huipputulokset
Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä kampanja
Shortlistatöihin pääsee tutustumaan kilpailualustalla ja omaa suosikkiaan voi äänestää tykkäämällä toimintamallista. Yleisön suosikki julkaistaan myös 15.9. Kuntamarkkinoilla.
Kuva: Pihla Liukkonen