Valtakunnallinen joukkoliikennekampanja käynnistyy perjantaina 5.11. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa matkustajia palaamaan takaisin joukkoliikenteen pariin.
Kampanjan taustalla on julkisen liikenteen matkustajamäärien romahtaminen koronapandemian aikana. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat edelleen keskimäärin 30–40 prosenttia jäljessä vuoden 2019 tasoon nähden. Vapaa-ajan matkustus on erilaisista matkustusmuodoista elpynyt kuluvana vuonna parhaiten, ja etätyösuosituksen poistuttua lokakuussa myös työmatkaliikenteen odotetaan kasvavan. Matkustajamäärien palautuminen pandemiaa edeltävälle tasolle voi kuitenkin viedä vuosia.
– On tärkeää saada palautettua ihmisten luottamus julkiseen liikenteeseen ja matkustajamäärät nousuun. Pandemian aikana viranomaiset ja joukkoliikenteen toimijat tekivät hyvää yhteistyötä terveysturvallisen liikkumisen takaamiseksi. Olen iloinen siitä, että alalla on haluttu tehdä asiakaskokemuksesta yhä parempi. Tälle osoitamme tukea joukkoliikennekampanjalla, jolla toivotamme matkustajat takaisin turvallisille matkoille työ- ja vapaa-aikana, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee toistaiseksi kasvomaskin käyttämistä julkisessa liikenteessä koko maassa. Liikennepalveluiden tarjoajien tulee edelleen huolehtia terveysturvallisuutta parantavista toimista, kuten mahdollisuudesta riittävän käsihygienian ylläpitämiseen.
– Julkisessa liikenteessä jokainen voi itse ylläpitää matkustamisen terveysturvallisuutta ottamalla koronarokotteen, käyttämällä maskia sekä pitämällä mahdollisuuksien mukaan etäisyyksiä. Näillä keinoin julkisessa liikenteessä riskit pysyvät pieninä, sanoo THL:n johtaja Mika Salminen.
#TaasMennään-kampanjan toteuttavat liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto ja valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -viestintäkokonaisuus.