Urheilupuistossa ei ole lannistuttu eteläisen aluekoulun mahdollisesta viivästymisestä

Rehtori Susanna Savander.

Vaikka Mikkelin eteläisen aluekoulun rakentaminen näyttäisi viivästyvän markkinaoikeuskäsittelyn vuoksi, ei Urheilupuiston parakkikoulussa ole lannistuttu. Päinvastoin, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijoiden vetämässä oppilastyöpajassa on hyvä ja eteenpäin suuntautunut tunnelma. Tavoitteena on käytännön case-työskentelyllä saada esiin yksi oppilaille tärkeä teema, jota työstetään eteenpäin ja aina kohti uutta tulevaisuuden koulua.

Vastaavia työpajoja järjestetään kaikissa eteläiseen aluekouluun siirtyvissä kouluissa. Urheilupuiston yläkoululla vierailleet yhteisöpedagogiopiskelijat John Tenhunen, Tiitus Piispa ja Terppa Kuismin vetivät ensimmäisen työpajan seiskaluokkalaisille maanantaina 29.11. Jos hyvin käy, nämä seiskat ehtivät vielä olla uudessa aluekoulussa kevätlukukauden 2024, mikäli rakentaminen ja siten koulun valmistuminen eivät suuremmin viivästy. Urpolaan nousevan aluekoulun kilpailutuksen voitti tänä syksynä NCC Suomi Oy, mutta kuokkaa ei pystyttäne iskemään maahan suunnitellusti Rakennusliike Lapti Oy:n jättämän valituksen vuoksi.

– Tämä työpajatoiminta omalta osaltaan ylläpitää positiivista virettä, toteaa Urheilupuiston koulun rehtori Susanna Savander.

– Vaikka eteläisen aluekoulun rakentaminen saattaa nyt viivästyä, ei se ole vetänyt pohjaa pois jo aiemmin sovitulta työpajatoiminnalta, jossa kuullaan nimenomaan oppilaiden toiveita ja näkemyksiä uuteen kouluun ja sen ympäristöön liittyen, Savander jatkaa.

Urheilupuiston, Urpolan, Moision ja Olkkolan koulut yhdistävä aluekoulu tulee olemaan noin 850 oppilaan yhtenäiskoulu. Urheilupuiston koulussa Suur-Savon aukion parakeissa on tällä hetkellä noin neljäsataa oppilasta. Väistötilaelämää on vietetty jo kolme vuotta. Äkkiseltään tulevaisuuden koulun suuri oppilasmäärä saattaa jännittää ja herättää huolta ja kysymyksiä. Rehtori tiedostaa asian ja vastaa huoleen kannustavasti.

– Suuri oppilasmäärä on kauan sitten tiedostettu asia, joka on vaatinut huolellista suunnittelua. Käytännön yksityiskohtia ovat esimerkiksi ne, että rakennuksessa on riittävästi sisääntuloväyliä ja alueiden jaettavuutta, mikä lisää turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Hyvin suunnitellut ja toteutetut tilat tukevat erilaista toimintaa, mutta tärkeää on sekin, että opettajat ja muut aikuiset osaavat käyttää rakennusta ja sen mahdollisuuksia oikein. Näin saadaan luotua hyvä ja monipuolinen oppimisympäristö, Savander pohtii.

Parakkikoululaisten toive: Oleskelua ja viihtyisyyttä

Ensimmäisessä toiminnallisessa työpajassa joukko Urheilupuiston oppilaita sai määritellä toiveitaan ja halujaan mutta myös huolta herättäviä asioita tulevasta aluekoulusta. Tavoitteena oli löytää kaikkia osallistujia koskettava teema, josta lähdetään kehittämään seuraavilla kerroilla valmiimpaa ideaa. Vahvaksi aiheeksi nousi oleskelutilojen toive ja sen tarve myös osana oppimisympäristöä. Ja ihmekös tuo, onhan tulevaisuuden moderni koulu jotain aivan muuta kuin parakkikylä.

– Opettaja katsoo koulun tila-asioita nimenomaan työnsä kautta ja puheen ammattilaisena miettii esimerkiksi akustiikkaa, Susanna Savander sanoo.

– On selvää, että nykyaikaisilla tilaratkaisuilla mahdollistetaan tilojen monipuolinen käyttö. Sama toimii myös ulkona pihalla, joka voi olla oppimisympäristö muullekin kuin liikunnalle tai välitunneille. Ja ennen kaikkea terve koulu on mielestäni elinvoimaa ja vahva vetovoimatekijä, rehtori summaa ajatuksiaan tulevasta koulusta.

Urheilupuiston seiskojen keskuudessa eteläinen aluekoulu vaikuttaa toistaiseksi kaukaiselta ja abstraktilta. Työpajat kuitenkin herättävät uudenlaisia ajatuksia ja seinät alkavat jo rakentua monen mielessä. Joissakin kysymyksiä aiheuttaa pitenevä koulumatka. Pistokepaikkoja pitäisi myös olla, ehkä limuautomaattikin. Ja leveät käytävät sekä lämmin pyörävarasto. Koulun käyttäjiä kannattaa siis kuunnella tarkalla korvalla.

Eteläisen aluekoulun projektiin voi tutustua tarkemmin täällä.

Kuva: Rehtori Susanna Savander kansliassaan (Ismo Funke).