Oskar Merikanto loi taiteellisen uransa samoihin aikoihin kuin kansainvälisesti tunnetuin säveltäjämme Jean Sibelius. Nyt Merikannon kauan unohduksissa ollut ooppera Elinan surma saa ensi-iltansa Mikkelissä lauantaina 4.3. Teosharvinaisuuden tuovat Mikaelin lavalle Etelä-Savon musiikkiteatteri- ja oopperayhdistys ESMO ry sekä Mikkelin ja Lappeenrannan kaupunginorkesterien muodostama Saimaa Sinfonietta kapellimestarinaan Erkki Lasonpalo.
Laaja yhteistyöproduktio huipentuu ensi-iltaan 4.3. ja sitä seuraaviin kolmeen näytökseen, joista yksi esitetään Savonlinnassa. Teoksen ohjaajana on elokuvistaan paremmin tunnettu Markku Pölönen. Pitkään taidemusiikkia innokkaasti kuunnellut Pölönen tunnustaa, että hänen ensimmäinen kokonaan näkemänsä ooppera oli hänen oma ohjauksensa Mozartin Taikahuilusta.
– Ohjasin ilmeisestä sivistymättömyydestäni huolimatta Joensuun Oopperayhdistykselle vielä Rigoleton ja Figaron häät, ilmeisesti tein jotakin oikein! ohjaaja lohkaisee.
Pölönen korostaa oopperassa isoja tunteita. Veitsenterällä kuljeskelu ja yleisön joko naurattaminen tai itkettäminen ovat oopperan suolaa.
– Elokuvassa tunteita annostellaan säästeliäämmin, paatos on herkkä taitolaji. Oopperassa kaikki on muutamaa numeroa isompaa, tunteetkin, ja minulle se sopii, saa rymistellä vapaammin, Pölönen kertoo.
Elinan surmassa Pölöstä kiehtoo teoksen tietynlainen tuntemattomuus. Teoksen musiikista ei ole tehty levytyksiä eikä oopperaa oikeastaan ole koskaan esitetty täydellä voimallaan. On siis ainutlaatuista, kun Saimaa Sinfonietta alkaa soittaa teoksen musiikkia yleisön edessä.
– Elinan surma on ohjaajan näkökulmasta mielenkiintoisin tehtävä, minkä ala voi tarjota, koska sen saa aloittaa puhtaalta pöydältä. Kuvallista referenssimateriaalia ei ole, eikä äänitteitäkään. Tässä oopperassa on ainekset väkevään melodraamaan ja naurettavuuden rajalla taiteilevaan patetiaan. Jalmari Finnen libretto vyöryttää tunteikasta tarinaa kuin turboahdettu telenovela ja Oskar Merikannon musiikki säestää tragedian sysimustia syövereitä tavalla, joka on kuin suoraan Douglas Sirkin melodraamoista!
Saimaa Sinfoniettan kapellimestarina oopperassa toimii mikkeliläinen Erkki Lasonpalo, joka nimettiin hiljattain myös Mikkelin Musiikkijuhlien taiteelliseksi johtajaksi.
– Ooppera on kaikkein isoin taidemuoto. Mukana toteutuksessa on laaja kirjo eri alojen ammattilaisia. Sydäntäni lämmittää, että pääsemme todella näyttämään taitomme ja ottamaan paikkamme kansallisessa kulttuurin valokeilassa. Sinne me kuulumme ja voimmekin olla todella ylpeitä tästä produktiosta. Made in Itä-Suomi! Lasonpalo hehkuttaa.
Vanha kansallisromanttinen balladi
Elinan surma on alkujaan kalevalamittainen suomalainen balladi, joka on peräisin joko 1400- tai 1500-luvulta. Runon alkuperäisestä luojasta ei ole tietoa, mutta vaikutteet ovat tulleet eurooppalaisesta balladiperinteestä. Tarina kertoo keskiaikaisen tragedian Vesilahden Laukon kartanosta. Elias Lönnrot lisäsi runon Kantelettareen vuonna 1840 yhdistellen sekä faktaa että fiktiota.
Oskar Merikanto sävelsi Elinan surmasta oopperan 1900-luvun alussa. Oopperan libretton kirjoitti Jalmari Finne Gustaf von Numersin näytelmän pohjalta.
– Kyseessä on todella merkittävä ja suuri yhteistyöprojekti, jonka tulemisesta täytyy olla hyvillä mielin. On sitä paitsi oopperakulttuurimme kannalta tärkeää saada kunnollinen esitys oloissamme harvinaisesta oopperavanhuksesta, toteaa teoksen suojelija, säveltäjä Aulis Sallinen.
Tuottaja Mirva Helske pitää Elinan surman vahvuutena paikallisen yhteistyön ponnistuksia ja oopperan suomenkielisyyttä. Ohjaaja Pölönen heittää ilmoille vielä yhden oleellisen muistutuksen: ”Kyseessä on aika moderni teos, joka kertoo parisuhdeongelmista, mutta jossa panokset ovat todella korkeat. Elinan surma ei ainakaan ole tylsä ooppera! Ja kun orkesteri pääsee valloilleen Mikaelin montussa, alkaa heikoimmilla polvet väkisinkin tutista!”
Elinan surma -oopperan näytökset
4.3. klo 18, Mikaeli, Mikkeli
10.3. klo 19, Mikaeli, Mikkeli
11.3. klo 18, Mikaeli Mikkeli
14.3. klo 19, Savonlinna-sali, Savonlinna
Liput osoitteesta lippu.fi.
Kapellimestarina Erkki Lasonpalo, Saimaa Sinfonietta
Ohjaajana Markku Pölönen
SamiEdun koulutusyksikkö Anne Peltosen johdolla, puku- ja lavastussuunnittelu ja -toteutus
Janita Rikkola, maskeeraus ja kampaukset
Ville Keinänen, valosuunnittelu
Mirva Helske ja Saki Kono, korrepetitio
Rooleissa
Anu Ontronen, mezzosopraano
Heikki Kilpeläinen, baritoni
Mari Karjalainen, sopraano
Eero Lasorla, tenori
Laura Heinonen, sopraano
Samuli Hyvärinen, baritoni
Maija Rautasuo, sopraano
Maria Mentu, mezzosopraano
Riku Palomäki, basso
Lauluyhtye Evenio, Savonlinna-kuoro, Mikkelin musiikkiopiston ja Savonlinnan taidelukion opiskelijoita
Hankkeen suojelija säveltäjä Aulis Sallinen