Markkinointisuunnittelija Salla Hyvönen työntää Mikkeliä positiivisuuden raiteille

Salla Hyvönen.

Lähes aina Mikkelissä asunut Salla Hyvönen on työskennellyt markkinoinnin ja viestinnän parissa kuutisen vuotta. Kevättalvella 2023 hän aloitti Mikkelin kaupungin markkinointisuunnittelijana ja liittyi osaksi kaupungin viestintätiimiä. Päävastuualueena on asukasmarkkinointi.

– Koulutukseltani olen tradenomi, nyt minulla on myös yhteiskuntatieteiden opintoja Itä-Suomen avoimessa yliopistossa, Hyvönen kertoo koulutuksestaan.

Hyvösen aiemmat työpaikat ovat olleet mainostoimistoalalla sekä hanke- ja kehittämispuolella; tehtäviin on kuulunut laaja-alaista markkinointia. Kokemusta ja näkemystä toimimisesta erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa on kertynyt myös brändien kehittämistyössä. Mikkelin kaupunki ei kuitenkaan työnantajana ollut Hyvöselle entuudestaan kovin tuttu.

– Sellaisen myytin kaupungin töistä haluaisin heti murtaa, että ei täällä kaupungintalolla olla jäykkiä. Ihan päinvastoin! Hyvönen nauraa.

Markkinointisuunnittelijan vakanssi ei ollut uusi, mutta se oli ollut jonkin aikaa jäissä. Sen auettua loppuvuonna 2022, päätti Hyvönen laittaa hakemuksensa sisään.

– Tehtävä vaikutti mielenkiintoiselta ja monipuoliselta. Tässä työssä on mahdollisuus kehittää kaupungin markkinointia ja kehittyä toki itsekin. Halusin päästä viemään osaamistani eteenpäin ja hyödyntää jo saatua tuntemustani mikkeliläisistä yrityksistä ja toimijoista.

Markkinointisuunnittelijan työnkuvaan kuuluu kaupungin asukasmarkkinointi, joka on laaja-alaista ja monien eri mahdollisuuksien sävyttämää. Omia ideoita voi testata ja käyttää kaikella luovuuden spektrillä.

– Tavoitteena on tehdä Mikkeliä positiivisella tavalla näkyväksi. Nostetaan siis kaikkea sitä hyvää esiin, mitä meillä on. Samalla lisätään ihmisten tietoutta Mikkelistä.

Hyvösellä työ on käynnistynyt sekä toiminnallisesti että suunnitelmallisesti. Syvään päätyyn hyppääminen ei pelota, mutta palaset täytyy olla tarkasti kohdallaan.

– Varsinainen, nyt valmisteilla oleva markkinointisuunnitelma tulee nostamaan asumista ja asukkaita esiin. Kaupunki tulee myös panostamaan esimerkiksi tonttimarkkinointiin. Ylipäänsä työntekijänä olen helposti innostuva, joten minua ei ole vaikea saada mukaan eri projekteihin!

Hyvönen korostaa, että kaupunkimarkkinointia ei tehdä ainoastaan kaupungin toimistoista käsin. Tueksi tarvitaan laaja sidosryhmäyhteistyö ja kumppaneita.

– Kaupunki haluaa hyödyntää paikallista osaamista ja näkemystä. Esimerkiksi eri organisaatioiden markkinointi- ja viestintäihmisistä koostuva kaupunkimarkkinointitiimi on tärkeä tukiverkosto Mikkelin kokoisessa kaupungissa. Yhteisenä päämääränä on se, että Mikkeli näkyy ja kuuluu vahvuuksillaan ja houkuttelevasti. Itse olen kehittämismyönteinen ja markkinoinnissa onkin hyvä miettiä aina ”sitä seuraavaa askelta”. Lisäksi positiivisuus ruokkii positiivisuutta.

Hyvönen korostaa, että asukasmarkkinoinnissa on hyvä pitää mielessä monenlaiset näkökulmat. Työhistoria auttaa tässäkin.

– Tunnen aikaisemman työkokemukseni puolesta paljon paikallisia yrityksiä ja yrittäjiä. Lisäksi tunnen Visit Mikkelin toimintaa sekä myös sote-puolen ja työllisyydenhoidon palveluita. Työssäni on syytä katsoa asioita monesta näkökulmasta – erityisesti asukasmarkkinoinnissa on vahvuus tuntea Mikkelin tarjontaa monipuolisesti.

Liike ja luonto innostavat vapaa-ajalla

Markkinointisuunnittelija elää niin kuin opettaa: Mikkelin vahvuuksia hyödyntäen.

– Liikun paljon, juoksen, käyn salilla, kokeilen eri urheilulajeja ja retkeilen perheen kanssa luontokohteissa. Siihen Mikkelissä on mahtavat puitteet! Lisäksi kotonani on kaksi koiraa, pino keittokirjoja ja mies, jonka kanssa tykkään laittaa ruokaa. Tai lähinnä se menee niin, että mies kokkaa ja minä kuvailen annoksia omaksi iloksi! Syksyllä koulutien aloittava poikani on myös innostunut ruoanlaitosta ja erilaisten ruokien maistelusta. Meillä on tarkoituksena tehdä hänelle oma pieni keittokirja, johon kokoamme hänen lapsuutensa suosikkeja, Hyvönen kertoo.

Kun on Mikkelin kehumisen aika, korostuu Hyvösen vastauksissa Mikkelin monipuolisuus – tuo usein unohdettu paikallinen aarteemme.

– Mikkelissä on kaikki tarvittava. Arki ja liikkuminen paikasta toiseen on todella helppoa. Mikkeli on myös kaunis, luonto on ympärillä. Jos nyt sattuu olemaan jotakin, mitä Mikkelistä ei löydy, pääsee muihin kaupunkeihin helposti. Ne kun ovat lähellä eli sijaintimme on erittäin hyvä.

Hyvönen muistuttaa, että Mikkelissä on myös oivalliset opiskelumahdollisuudet. Parhaassa tapauksessa opintopolku voikin Mikkelissä yltää aina alakoulusta maisterin tutkintoon saakka.

– Tässä markkinointityössä pääsee miettimään ja testaamaan keinoja, miten ja miksi ihminen tekisi päätöksen muuttaa Mikkeliin – muun muassa koulutusmahdollisuuksiin liittyvät asiat nousevat esille. Nyt juuri meneillään olevan Saimaanportin yhtenäiskoulun rakentuminen on yksi sellainen projekti, jota on ollut hienoa päästä tekemään.