Mikkelin kaupungin viestintä- ja markkinointiyksikkö oli mukana Esedun uusien opiskelijoiden tapahtumassa EseduStartissa elokuun alussa. Viestinnän pisteellä uusilta opiskelijoilta kysyttiin heidän ajatuksiaan opiskelukaupungistaan Mikkelistä. Kysymyksiin vastattiin anonyymisti sähköisen työkalun kautta.
Vastaukset ovat opiskelijoiden ensimmäisten päivien fiiliksiä, sillä kyseiset opiskelijat olivat aloittaneet Esedulla vasta muutama päivä aikaisemmin. Lyhyestä kokemuksesta huolimatta jokaiseen kysymykseen tuli kymmeniä erilaisia vastauksia. Tähän juttuun olemme koostaneet pääkohtia kolmesta opiskelijoille esitetystä kysymyksestä.
Mikkeli opiskelijakaupunkina
Opiskelijat saivat kertoa, mikä Mikkelissä on opiskelijakaupunkina parasta. Vastauksissa korostuvat kaupungin keskustan tiiviys sekä Esedun tarjoamat laajat opiskelumahdollisuudet. Myös ilmaisia koulukuljetuksia sekä koulun tarjoamaa ruokaa kiiteltiin.
Mikkelin yritykset
Uusien opiskelijoiden tuli nimetä Mikkelissä toimivia yrityksiä. Vastauksissa painottuivat ravintolat, päivittäistavarakaupat, mutta mainituiksi tulivat myös muita suuria työnantajia kuten Mölnlycke sekä UPM.
Tapahtumat
Lopuksi uudet opiskelijat saivat kertoa, millaisia tapahtumia he toivovat lisää Mikkeliin. Vastauksissa nousi esille ikärajattomat keikat sekä erilaiset eläimiin ja liikuntaan liittyvät tapahtumat.
Kaupunki tallentaa tapahtumassa kerätyt uusien opiskelijoiden vastaukset ja hyödyntää niitä mahdollisuuksien mukaan kaupungin kehittämisessä sekä nuorille suunnatussa markkinoinnissa.
Kuva (Esedu): Etelä-Savon ammattiopisto Esedun uusia opiskelijoita ja kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen Urheilupuiston katsomossa.