Annilanrannasta huudettiin neljä tonttia – Yksi tonteista sai aikaan 31 huutoa

Koira, nainen ja mies järven jäällä.

Annilanrannan Saimaan rantatonttien huutokauppa päättyi perjantaina 15.12. Viimeinen huudettava tontti (Kalevinranta 8) aloitti jännittävän kilpailun kahden huutajan kesken ja sai aikaan peräti 31 huutoa.

Kaiken kaikkiaan tontteja huudettiin neljä kappaletta: Antellinkatu 22 (136 500 €), Kalevinranta 2 (129 503 €), Kalevinranta 4 (201 271 €) ja Kalevinranta 8 (161 000 €). Kauppojen toteutuessa huudot poikivat Mikkelin kaupungille 628 274 euroa.

Maankäyttöjohtaja Topiantti Äikäs on luottanut alueen erityislaatuisuuteen ja yhteistyöhön luottamushenkilöiden sekä asiantuntijoiden kanssa. Vaikka kaikkiin tontteihin ei saatu huutoja, ollaan tuloksiin ja huutokauppa menettelyyn tyytyväisiä.

Äikkään mukaan kohteiden ainutlaatuisuus korostuu siinä, että Saimaa-tontteja ei oikeastaan ole tarjolla millään kaupungilla Saimaan rannalla. Eräitä yksityisiä kohteita on, mutta näin laajaa tonttitarjontaa ei.

– On hieno asia, että Mikkelin luottamushenkilöt ovat kannustaneet meitä rantatonttien suunnitteluun ja vahvistamaan tonttimarkkinointia. Kaupunki on kokenut huutokauppamenettelyn hyvänä tapana tavoittaa potentiaalisia ostajia. Tällaisissa erityiskohteissa on mielestäni oikein, että hinnanmuodostus on avointa ja näin voidaan kannustaa mahdollisimman monia tarjoajia olemaan mukana tarjouskilpailussa, Äikäs sanoo.

– Se, että tällä haku- ja huutokierroksella saimme luovutus- eli myyntiprosessiin vain neljä tonttia voi tuntua vähäiseltä määrältä. Kaikkien tiedossa varmasti on, että maailmantilanne on juuri nyt kovin haastava ja yleisesti rakennusala on vaikeuksissa. Yksityisen rakentamisen osalta tämä aika on tietysti hyvä sikäli, että kilpailuttamalla urakoitsijoita ja rakentajia voi saada omalle hankkeelle etuja.

Äikäs kertoo, että Annilanrannan rantatonttien myyntiin palataan ensi vuoden alkupuolella. Lisäksi kaupungille tulee luovutusmenettelyyn osoitteissa Annilanranta 2–16 olevat sisämaan tontit.

– Meillä on hyvä suunnitelman alueen kunnallistekniikan toteutuksesta. Alueelle pääsee rakentamaan aiemman suunnitelman mukaisesti elokuussa 2024. Kaikkiaan voi sanoa, että Annilanrannan projekti on opettanut meille kohdemarkkinoinnin, viestinnän, tonttien luovutusprosessin ja kaavoituksen näkökulmasta arvokasta tietoa. Työ Annilanrannassa on saattanut kaupungin eri toimijoita yhteen ja yhteistyömme eri toimijoiden välillä on ollut hyvää.

Mikkelin kaupunki on panostanut noin 40 000 euron verran tonttien markkinointiin. Viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen on tyytyväinen lopputulokseen ja siihen, että markkinointitoimenpiteet ovat tuoneet tulosta sekä näkyvyyttä Mikkelille.

– Markkinoinnin näkyvyys on ollut iso. Annilanrannan kampanjaan on panostettu aktiivisesti koko syksyn ajan erilaisilla markkinointitoimenpiteillä. Meillä on ollut loistava tiimi tekemässä työtä, ja olen tyytyväinen siihen, minkälaisen näkyvyyden Mikkeli on tässä kampanjassa saanut.

Markkinointisuunnittelija Salla Hyvönen kertoo, että kaupunki on hyödyntänyt markkinoinnissa myös uusia menettelytapoja ja ottanut aktiivisesti käyttöönsä digimarkkinoinnin hyödyt, perinteisten toteutustapojen rinnalle.

– Hyödynsimme digimarkkinoinnissa potentiaalisten ostajien keräämistä, minkä ansiosta saimme kasaan useamman sadan henkilön listauksen. Pystyimme siis koko kampanjan ajan viestimään aktiivisesti huutokaupan etenemisestä, Annilanrannasta ja sen mahdollisuuksista. Toteutimme myös suorapostituskampanjan, jolla herättelimme ajatusta Mikkeliin muutosta. Iso katunäkyvyys Mikkelissä, valtatien varsilla, Helsingin kantakaupungissa sekä Rautatientorilla hehkuttivat Annilanrantaa – mutta toivon, että samalla saimme näkijöille myös ajatuksen tulla käymään Mikkelissä sekä Saimaalla, Hyvönen kuvailee.

Lue lisää tonteista: mikkelintontit.fi

Kuva: Jonne Vaahtera