Mikkelin kaupunginvaltuuston vuonna 2023 hyväksymä kasvuohjelma sisältää viisi teemaa, joista yksi keskittyy alueen veto- ja pitovoimatekijöihin. Mikkeli on monin tavoin ainutlaatuinen kaupunki, mutta miten tämä näyttäytyy? Aihetta on syytä pohtia sekä perinteisten että uusien mikkeliläisyyteen liittyvien ominaisuuksien kautta.
Luonnonläheinen elämäntapa, vesistöt, vahvat perinteet, nykyaikainen elinvoimaisuus, sujuva arki ja ihmisläheisyys. Kuulostaako mikkeliläiseltä? Positiiviset ominaisuudet vahvistavat mielikuvia ja tekevät hyvää alueelliselle veto- ja pitovoimalle.
– Mikkelillä on paljon vahvuuksia, mutta aina edes mikkeliläiset itse eivät välttämättä tunnista tai muista niitä. Siksi kaupungin tehtävänä on pitää huolta paitsi viestinnästään myös markkinoinnistaan. Itsensä esiin nostaminen on tärkeää, koska alueet kilpailevat keskenään, pohtii Mikkelin kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen jälkeen Suomen kuntien tehtävä- ja vastuukenttä on muuttunut. Nykyisin kunnat ja kaupungit ovat alueensa elinvoiman kannalta entistä tärkeämmässä asemassa, varsinkin kun puhutaan Mikkelin kaltaisista maakuntakeskuksista. Alueittensa vetureille ladataan paljon odotuksia. Konkreettisia uudistuksiakin on organisatorisesti tulossa: Julkiset työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta kuntien vastuulle tammikuussa 2025.
– Kaupungille viestintä ja markkinointi ovat ratkaisevia tekijöitä maineenkin kannalta. Kaikki kaupunkiseudut yrittävät houkutella uusia asukkaita samalla kun halutaan pitää nykyiset asukkaat tyytyväisinä. Sellainen vaatii sekä isoja että pienempiä markkinointitekoja, mutta toki täytyy olla jotakin konkreettista eli mistä kertoa ja mitä markkinoida, Hänninen sanoo.
Kaupungit kehittävät brändiään ja julkisuuskuvaansa aktiivisesti: Mikkelissä on paljon ominaisuuksia, joita on muuallakin Suomessa, mutta erityislaatuisuutta tarjoavat muun muassa Saimaa, Astuvansalmen ikiaikaiset kalliomaalaukset ja kunniakas päämajahistoria, joka taipuu monenlaiseen kohdistettuun markkinointiin.
– Mikkelissä sotahistorialliset vierailukohteet ovat matkailun kannalta erittäin tärkeitä. Vaikka ne ovat mikkeliläisille jopa itsestäänselvyyksiä, herättävät ne suurta mielenkiintoa kaupunkimme ulkopuolella. Sodan ja rauhan keskus Muisti nykyaikaisena tiedekeskuksena on tämän tematiikan ykköshoukutin myös kansainvälisestä näkökulmasta, Hänninen sanoo.
Suomalaista unelmaa Mikkelissä
Asuinkaupunkina Mikkeli tarjoaa mahdollisuuksia sekä urbaaniin elämään, taajama-asumiseen ja maaseudun rauhaan. Kaupunki on kaavoittanut uusia laadukkaita asuinalueita sekä Annilanrantaan että Launialaan – molemmat sijaitsevat Saimaan rannalla.
– Mikkelissä on mahdollista saavuttaa suomalainen unelma: Voit asua omakotitalossa järven rannalla ja silti olla vain kivenheiton päässä keskustan palveluista. Ja verrattuna pääkaupunkiseutuun, täällä voit asua samalla hinnalla ja usein paljon edullisemmin väljemmässä ympäristössä, arjen luksuksesta nauttien, ilman ruuhkia, kertoo Mikkelin kaupungin markkinointisuunnittelija ja asukasmarkkinointiin työssään keskittyvä Salla Hyvönen.
– Luonto on tietysti yksi Mikkelin suurimmista vetovoimatekijöistä, sitä ei voi liikaa korostaa. Mikkeli ja koko seutu tarjoavat mahdollisuuksia virkistäytymiseen ympäri vuoden, ja retkeilyreitit, veneilymahdollisuudet ja erilaiset luontokohteet ovat helposti saavutettavissa. Elämä muutenkin voi täällä olla rennompaa kuin isommassa kaupungissa, jossa pelkästään siirtymä paikasta toiseen voi lohkaista arkipäivästä paljon enemmän aikaa, Hyvönen jatkaa.
Myös Mikkelin maantieteellinen sijainti tukee asumista: Etä- ja hybridityön murros ja monipaikkaisuus sopivat Mikkelille erinomaisesti, koska kaupunki tunnetaan myös kausiasukkaistaan.
– Mikkelistä ei suinkaan ole pitkä matka pääkaupunkiseudulle eikä naapurimaakuntien keskuskaupunkeihin, Hyvönen muistuttaa.
Viime aikojen markkinointiteoista yksi näkyvimmistä Mikkelin ulkopuolella oli Annilanrannan tonttien mainostaminen muun muassa Helsingin päärautatieasemalla.
– Näkyvyys ei tule itsestään. Mikkelin täytyy kertoa avoimesti kaikesta siitä hyvästä, mitä meillä on. Saimaan rannalla asuminen lähellä kaupungin keskustaa on yksi iso houkutin.
Mikkelin arjessa on muun muassa monipuolisia liikuntamahdollisuuksia. Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
Kaupunkilaisten ääni kuuluviin
Viestintää ja markkinointia tukee nykyisin myös osallisuus. Jokaisen mikkeliläisen ääni on tärkeä. Osallisuuden on myös tarkoitus luoda yhteenkuuluvuutta, me-henkeä ja aitoa, välittävää mikkeliläisyyttä, jonka kautta jokainen voi olla ylpeä kotikaupungistaan.
Käytännössä osallisuus näkyy osallistavina hankkeina, tapahtumina, kyselyinä ja osallistuvana budjetointina. Yhdessä osallistuen -hanke on viime aikojen näkyvin toteuttaja osallisuuden saralla.
– Osallisuus pitäisikin nähdä osana jokapäiväistä elämäämme. Se ei siis rajoitu vain hallinnollisiin prosesseihin. Mikkelin elävä kulttuuri- ja järjestötoiminta on hyvä esimerkki osallisuudesta, joka voi innostaa kaupunkilaisia esimerkiksi uusiin harrastuksiin, Heidi Hänninen sanoo.
– Osallisuus on myös viestintää ja mielipiteiden kysymistä. Kaupungin perusviestinnän tehtävänä on olla mahdollisimman sujuvaa, ymmärrettävää ja läpinäkyvää. Viestintämme kertoo hyvin usein asioista, jotka koskevat meidän kaikkien arkeamme tässä kaupungissa.
Vetovoimaa ja pitovoimaa: Uusia asukkaita ja investointeja houkuttelemassa
Mikkelin vetovoimaa tukee erityisesti kaupungin sijainti, hyvät liikenneyhteydet sekä Saimaa. Investointipuolella houkuttelevia avauksia tarjoavat Veturitallien alue sataman vieressä sekä Puhistamo-nimeä kantava kokonaisuus Kenkäveronniemellä. Molemmat investointikohteet ovat vielä alkutekijöissään, mutta suunnitelmilla on hyvä pohja.
Mikkelin kaupunki on myös panostanut merkittävästi koulutukseen ja innovaatioihin. Yksi esimerkki on Blue Economy Mikkeli eli vesiteknologia-alan klusteri, joka hyödyntää Mikkelin jätevedenpuhdistamon infrastruktuuria – yhtä Euroopan moderneimmista. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Mikkelin yliopistokeskus houkuttelevat kaupunkiin nuoria osaajia. Samalla Mikkeli on ottanut edelläkävijän roolin vihreän siirtymän projekteissa, kuten aurinkoenergiahankkeissa ja datakeskusten sijoittumisessa.
Keskeisen vetovoimatekijän eli matkailun oma kasvuohjelma on myös ponkaissut itsensä käyntiin. Matkailu hyödyntää kaupungin päämajahistoriaa ja Saimaata monipuolisine palveluineen ja elämyksineen – sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta.
– Pitovoima rakentuu pitkälti samoista aineksista kuin vetovoima. Tyytyväisyys elämään ja palveluihin on tässä jutun juoni, Heidi Hänninen kertoo.
Laadukkaat ja monipuoliset mutta toisaalta kaupungin kokoon suhteutetut palvelut tarjoavat asukkailleen sen, mitä he elämässään tarvitsevat ja usein jotain ylimääräistäkin.
– Nimenomaan se ylimääräinen aines on erottava tekijä, jolla nousemme paremmaksi asuinpaikaksi kuin jokin toinen suomalainen kaupunki. Toki tällaiset asiat ovat subjektiivisia ja ne ovat mitattavissa myös ihmisten henkilökohtaisten mielipiteiden kautta, Hänninen pohtii.
– Erityisen tärkeää mielestäni on se, että asukkaat kokevat Mikkelin turvalliseksi ja viihtyisäksi paikaksi asua ja että täällä koulutus- ja työmahdollisuudet tukevat erilaisia elämäntapoja ja että peruspalvelut ovat kunnossa. Tänne pitää olla luontevaa juurtua. Ja tuskinpa olen mielipiteeni kanssa yksin – mainitsemani asiat ovat perusarvoja, joita sekä suomalaiset että muualta tulevat arvostavat ja hakevat.
Mikkelin tavoitteena ja veto- sekä pitovoimaa vahvistavana tekijänä onkin olla yhä enemmän kansainvälinen kaupunki. Erilaiset kulttuurit, kielet, uskonnot ja taustat ovat rikkaus ja voimavara kotikaupungillemme, maailman parhaalle Mikkelille.
Mikkelin kasvuohjelman viisi teemaa ovat:
1. Tuotannollisten ja teollisten yritysten kasvu ja niiden vientikyvykkyys sekä energia-ala
2. Osaavan työvoiman saatavuus
3. Oppilaitosten ja yritysten yhteistyö
4. Nuorten unelmakaupunki
5. Alueen veto- ja pitovoimatekijät sekä maineenrakennus
Esittelemme teemat kasvuohjelmasta kertovassa juttusarjassamme.
Kuva: Pihla Liukkonen