Mikkelin kaupungin keväällä 2025 toteuttama kesäkampanja ”Etätyöläinen karkuteillä” herätti laajaa kiinnostusta sekä Suomessa että Suomen rajojen ulkopuolella. Kuukauden mittaiseen asumiskokeiluun saapui yli 60 hakemusta eri puolilta Suomea sekä muun muassa Espanjasta ja Tukholmasta. Kampanjassa kaupungin kumppanina toimi kaupungin omistama vuokrataloyhtiö Mikalo oy.
Kampanjassa mukana olevia asuntoja oli kaksi: toinen keskustassa ja toinen Anttolassa. Hakijat saivat valita, kumpaan asuntoon haluaisivat asettua. Hakemuksia tuli tasaisesti molempiin. Keskustan asunto sopii paremmin yhden tai kahden hengen asumiseen, kun taas Anttolan asunto toimii isommallekin perheelle. Kampanjakuukaudet olivat kesä-, heinä- ja elokuu, joten ensimmäiset asukkaat ovat jo asettautuneet kaupunkiin.
Kampanjan keskiössä olivat etätyöntekijät, joita saapuukin kaupunkiin eri taustoista ja eri puolilta maata ja Eurooppaa. Valinnoissa Mikkelin kaupunki painotti motivaatiota, tämänhetkistä työtilannetta, kiinnostusta alueeseen sekä halua tutustua Mikkeliin mahdollisena tulevana asuinpaikkana.
– Kampanja onnistui hyvin ja tavoitti juuri sen kohderyhmän, jota haettiin. Saimme hakemusten lisäksi useampia yhteydenottoja opiskelijoilta, joissa tiedusteltiin asumisvaihtoehtoja esimerkiksi kesätyön ajaksi. Tämä kertoo Mikkelin herättämästä kiinnostuksesta myös opiskelijoiden keskuudessa, toteaa Mikkelin kaupungin markkinointisuunnittelija Salla Hyvönen.
Salla Hyvönen.Jasmin Ngon vierailu toi Mikkelille runsaasti näkyvyyttä
Asumisen kampanjan rinnalla toteutettiin toukokuussa vaikuttajakampanja, jossa tuotiin esiin Mikkelin mahdollisuuksia etätyöhön, vapaa-aikaan ja luonnonläheiseen arkeen. Kampanjan kasvona toimi vaikuttaja Jasmin Ngo, jolla on kampanjan pääkanavassa eli Instagramissa yli 70 000 seuraajaa. Kampanjan aikana julkaistiin yhteensä 44 sisältöä, joiden näyttökerrat nousivat yli kolmeen miljoonaan viikon aikana.
Kampanjat osana kaupungin kasvuohjelmaa
Molemmat kampanjat linkittyvät kaupungin kasvuohjelmaan, joka julkaistiin 1,5 vuotta sitten. Siinä painopistealueina ovat muun muassa alueen veto- ja pitovoimatekijät sekä osaavan työvoiman saatavuus.
– Nyt toteutetut kampanjat lisäävät kaupungin vetovoimaa asumis- ja etätyökaupunkina, mutta samalla osaltaan tukevat Mikkelin laajempia kaupungin strategisia tavoitteita, sanoo Mikkelin kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen.
Kuva: Jasmin Ngo
Mikkeli kutsui etätyöntekijöitä kaupunkiin – Ensimmäiset asukkaat ovat saapuneet
