Mikkeliin suunnitellaan kaksikielistä koulupolkua – Luokkia opetettaisiin Rantakylässä

Oppilaita koulussa.

Mikkelin kaupunki valmistelee kaksikielistä koulupolkua 1.–4.-luokkalaisille. Mikäli järjestely toteutuu, suomeksi ja englanniksi opiskelevat luokat aloittavat Rantakylän yhtenäiskoulussa syksyllä 2026.

Tällä hetkellä projekti on kyselyvaiheessa eli 1.–3.-luokkien sekä esikoululaisten ja 5-vuotiaiden huoltajilta kerätään tietoa kiinnostuksesta osallistua kaksikieliseen opetukseen. Projektityöntekijänä työskentelevä, Launialan koulusta virkavapaalla oleva luokanopettaja Katja Kuusela aloitti nykyisessä tehtävässään kesäkuussa.

– Aihe on vaatinut paljon perehtymistä ja muiden kaupunkien mallien tarkastelua. Mikkelin mallista suunnitellaan kuitenkin ihan omanlaistaan, Katja Kuusela kertoo.

Kaksikielisessä koulupolussa osa opetuksesta toteutetaan englannin kielellä. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat käyttämään englantia luontevasti arjessa ja oppimisessa. Opetuksesta vähintään 25 prosenttia toteutetaan englanniksi. Opettajilla on vapaus valita materiaaleja ja suunnitella opetuksen kielijakauma esimerkiksi aineittain.

Mikkelin tavoitteena on perustaa Rantakylän yhtenäiskouluun erikoisluokat, joista kuhunkin mahtuisi noin 18 oppilasta. Suunnitelmissa tulevaisuutta varten huomioidaan myös vieraskieliset, kuten Naton maavoimajohtoportaan mukana Mikkeliin muuttavat perheet, joiden lapsilla ei välttämättä ole suomen kielen taitoa.

Muiden kielten opiskeluun kaksikielinen koulupolku ei vaikuta, vaan opetussuunnitelman mukaisesti jokainen opiskelee ajan myötä myös Suomen toista kotimaista kieltä eli ruotsia. Lisäksi vieraan A2-kielen ryhmiä perustetaan tavalliseen tapaan, mikäli on riittävästi ilmoittautuneita.

Katja Kuusela on opettajana havainnut, että englannin kieli kiinnostaa lapsia yhä enemmän – monelle se on jopa lempiaine. Englannin kielen kanssa päivittäin toimiminen vaatii silti muutakin kuin vain kiinnostuksen kieltä kohtaan. Perheiltä ilmoittautuminen mukaan vaatii sitoutumista muun muassa koulumatkojen järjestämisen ja koulunkäyntiympäristön vaihtumisen osalta.

– Kaksikielinen opetus voi lisätä motivaatiota ja antaa mahdollisuuden käyttää vierasta kieltä päivittäin. Kaikki kielet kuitenkin vaativat töitä, läksyjä, aktiivisuutta ja perheen tukea. Lisäksi opettajilta vaaditaan vahvaa englannin kielen taitoa ja innostusta, Kuusela sanoo.

Kaksikielisen koulupolun mahdollistaminen on myös konkreettinen teko kansainvälisemmän Mikkelin eteen. Kansainväliset asiat ovat nousseet viime vuosina Mikkelille strategisesti merkittäviksi, eikä ainoastaan Naton ansiosta. Kuusela näkee kansainvälistymisen hyvänä asiana muun muassa yhteisöllisyyden vuoksi.

– Kaksikielinen koulupolku voi toimia erinomaisena keinona luoda uutta yhteisöllisyyttä. Nykymaailmassa sellainen ei ole huono asia.

Koulun ja kaupungin näkökulmasta kaksikielinen koulupolku voi tuottaa nuoria, joilla on vahva kielitaito ja valmiudet toimia kansainvälisessä ympäristössä.  Se voi myös avata uusia jatko-opintopolkuja ja vahvistaa Mikkelin asemaa osaamisen kaupunkina.

– Kyseessä on rohkea veto Mikkeliltä. Toivon, että perheet aidosti miettivät tätä mahdollisuutta. Tämä voi tarjota lapsille aivan uudenlaisen oppimistavan.

1.–3.-luokkalaisten kysely
Suomeksi
In English

2019 ja 2020 syntyneiden kysely
Suomeksi
In English