Työ ja yrittäminen

TE24-uudistuksen usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tähän jo esille nousseita kysymyksiä ja vastauksia TE24-uudistukseen liittyen. Sivulta löytyy kysymyksiä ja vastauksia yleisistä asioista liittyen uudistukseen. Lisäksi sivulla on erikseen työnhakijoille ja työnantajille suunnattuja kysymyksiä ja vastauksia.


Yleiset kysymykset

Mikä on TE-palvelut 2024 -uudistus?

Vuoden 2025 alussa julkisten työvoimapalveluiden (TE-palvelut) järjestäminen siirtyy valtiolta kunnille ja kaupungeille. Tätä muutosta kutsutaan TE-palvelut 2024 -uudistukseksi.

Milloin TE24-uudistus tulee voimaan?

Uudistus tulee voimaan 1.1.2025.

Mikä muuttuu?

Valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan ja työllisyyspalvelut siirtyvät kaupunkien ja kuntien vastuulle. Mikkelin seudulla työllisyyspalveluista vastaa 1.1.2025 alkaen Mikkelin seudun työllisyyspalvelut.

Miksi TE-palvelut siirretään kunnille?

Uudistuksen tarkoituksena on vahvistaa kaupunkien ja kuntien monipuolisia peruspalveluja entisestään ja tuoda työkaluja työllisyyden edistämiseen.

Mitä hyötyä uudistuksesta on?

Uudistuksen tarkoituksena on tuoda työllisyyspalvelut lähemmäs asukkaita. Jatkossa löydät työllisyyspalvelut helposti kaupunkien ja kuntien peruspalveluista. Uudistuksen myötä työnhakijan polku työllistymiseen on sujuva. Oikea-aikaisten ja tarpeenmukaisten työllisyyspalveluiden tavoitteena on työ- tai opiskelupaikan löytyminen.

Kunnat ja kaupungit tuntevat asukkaansa ja elinkeinoelämänsä, mikä mahdollistaa paikallisiin tarpeisiin sopivien ja yksilöllisesti räätälöityjen työllisyyspalvelujen toteuttamisen. Uudistus mahdollistaa sen, että alueen erityispiirteet voidaan ottaa huomioon työllisyyspalveluiden suunnittelussa. Tämä edistää työllisyyttä ja koko alueen elinvoimaa.

Kunnat ja kaupungit pystyvät tarjoamaan työnantajille palveluja, joissa on huomioitu alueen erityispiirteet. Myös paikallisten työnantajien tarpeet voidaan ottaa huomioon palveluiden suunnittelussa. Esimerkiksi paikallinen työllisyystilanne voidaan huomioida suunnittelemalla ammatillista koulutusta työnantajien tarpeisiin sopivaksi.

Lakkautetaanko TE-toimistot?

Kyllä, TE-toimistot lakkautetaan 31.12.2024.

Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on kysyttävää?

Saat tietoa 29.12.2024 asti Etelä-Savon TE-toimistosta ja Mikkelin seudun työllisyyden kuntakokeilusta. Lisäksi Työmarkkinatori säilyy jatkossakin sähköisenä asiointikanavana. Palvelemme myös sähköpostilla tyollisyyspalvelut(at)mikkeli.fi

Päivitämme muutokset yhteystiedoissa kaupungin verkkosivuille ja Työmarkkinatorille syksyn aikana.


Työnhakijat

Olen työnhakija. Vaatiiko muutos minulta jotain?

Ei vaadi. Jatkat työnhakua työllistymissuunnitelmasi mukaisesti kuten tähänkin asti.

Jos tarvitsen työllisyyspalveluja ensimmäisen kerran vuoden 2025 alusta alkaen, miten pääsen työllisyyspalveluiden piiriin?

Sähköinen asiointi säilyy edelleen Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa. Kirjaudu Työmarkkinatorille. (tyomarkkinatori.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen)

Lisäksi oman kaupungin tai kunnan puoleen voi aina kääntyä. Neuvomme ja ohjaamme palveluiden piiriin.

Olen työnhakija. Mistä saan palvelua vuoden 2025 alusta alkaen?

Sähköinen asiointi säilyy edelleen Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa. Kirjaudu Työmarkkinatorille. (tyomarkkinatori.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen)

Palvelua on mahdollista saada sähköpostilla tyollisyyspalvelut(at)mikkeli.fi

Palvelemme 1.1.2025 alkaen myös Kaupungin virastotalolla osoitteessa Vilhonkatu 7–9, 50100 Mikkeli. Huomioithan, että osoite on voimassa vasta vuoden 2025 alusta alkaen.

Palvelemme myös muissa Mikkelin seudun työllisyyspalveluiden toimipaikoissa, jotka sijaitsevat Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjulla. Lisäksi Puumalassa ja Hirvensalmella palvelua on mahdollista saada ajanvarauksella. Palvelua on mahdollista saada myös puhelimitse. Päivitämme yhteystiedot syksyn aikana kaupungin verkkosivuille.

Olen työnhakija. Mitä palveluja voin saada 2025 alusta alkaen?

Työnhakijana sinulle tarjotaan tietoa, neuvontaa ja ohjausta työnhakuun ja työllisyyteen liittyvissä kysymyksissä. Sinulle voidaan tarjota myös muita oman tarpeesi mukaisia palveluita, kuten valmennusta, koulutusta sekä työkokeilua.

Miten nuorten (alle 29-vuotiaat) työllisyyspalvelut muuttuvat?

Nuorille tarjotaan jatkossakin matalan kynnyksen palvelua. Tarkoituksena on, että nuorten käytössä on neuvontapalvelu, josta saa apua työhön, koulutukseen, omaan talouteen ja arkeen liittyvissä asioissa. Palvelu on samankaltaista kuin nykyinen nuorille suunnattu Ohjaamo-palvelu.

Olen maahanmuuttaja. Miten palveluni muuttuvat?

Kunnat ja kaupungit vastaavat jatkossa sekä työttöminä työnhakijoina että työvoiman ulkopuolella olevien, esimerkiksi kotihoidontukea saavien (=kotona lapsia hoitavien) kotoutumisesta. Tavoitteena on helpottaa maahanmuuttajien pääsyä työelämään ja edistää kotoutumista.

Olen työnhakijana ympäryskunnassa (Puumala, Mäntyharju, Juva, Kangasniemi, Hirvensalmi). Pitääkö minun tulla Mikkeliin, jos haluan asioida työllisyyspalveluiden kanssa?

Sovimme jokaisen työnhakijan kanssa erikseen asioinnista, mutta uudistuksen yhtenä tavoitteena on tuoda työllisyyspalvelut lähelle asukkaita. Mikkelin seudun työllisyyspalvelut toimivat myös kehyskunnissa ja tapaamme työnhakijoita sovitusti ajanvarauksella.


Työnantajalle

Olen työnantaja. Vaatiiko muutos minulta jotain?

Ei vaadi.

Olen työnantaja. Mistä saan palvelua vuoden 2025 alusta alkaen?

Kirjaudu Työmarkkinatorille. (tyomarkkinatori.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen)

Palvelua on mahdollista saada sähköpostilla tyollisyyspalvelut(at)mikkeli.fi

Palvelemme 1.1.2025 alkaen myös Kaupungin virastotalolla osoitteessa Vilhonkatu 7–9, 50100 Mikkeli. Huomioithan, että osoite on voimassa vasta vuoden 2025 alusta alkaen.

Palvelemme myös muissa Mikkelin seudun työllisyyspalveluiden toimipaikoissa, jotka sijaitsevat Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjulla. Lisäksi Puumalassa ja Hirvensalmella palvelua on mahdollista saada ajanvarauksella. Palvelua on mahdollista saada myös puhelimitse. Päivitämme yhteystiedot syksyn aikana kaupungin verkkosivuille.

Olen työnantaja. Mitä palveluja voin saada 2025 alusta alkaen?

Työnantajille tarjotaan tietoa, neuvontaa ja ohjausta yrityksen perustamiseen, rekrytointiin ja työllisyyteen liittyvissä kysymyksissä. Työnantaja voi myös hakea erilaisia tukia, kuten palkkatukea ja starttirahaa.

Onko työnantajan mahdollista hakea palkkatukea ensi vuonnakin työntekijän palkkaamiseksi

On mahdollista voimassa olevan lainsäädännön sekä työllisyysalueen ohjeiden mukaisesti.