Mikkelin Satamalahden kehittämistä seuraava ohjausryhmä on pitänyt viime vuosien aikana aktiivisesti yhteyttä Satamalahden eri osa-alueita kehittäviin toimijoihin ja suunnittelijoihin.
Satamalahti-ohjausryhmä kuuli edellisessään kokouksessa (7.3.2025) kaksi mielenkiintoista alustusta. Veturitallien alueen kauppapuistoa ja Veturitalli-rakennuksen kehittämistä tekevä Nordic Icon oy:n Reijo Laakso esitteli viimeisiä suunnitelmia ja kaupallisen potentiaalin vahvuuksia.
Käydyn keskustelun osalta voidaan raportoida, että hankkeen kaavoitus etenee uusien pohjavesiä koskevan tarkastelun osalta aikataulussaan. Kaupungin tavoitteena on tuoda asemakaavamuutos päätettäväksi vielä ennen kesätaukoa. Ohjausryhmä kuuli hankekehittäjältä kohteen arkkitehtisuunnittelusta ja uusista rakennusteknisistä ratkaisuista esimerkiksi julkisivumateriaalien osalta.
Toisena aiheena kokouksessa oli varsinaisen Satamalahden alueen, niin sanotun Docklandsin, ideasuunnittelu. Kaupunki teettää Oulun yliopiston arkkitehtuurin osaston yhdyskuntasuunnittelun laboratorion diplomityönä idea- ja yleissuunnitelman. Suunnitelman laatii rakennusarkkitehti, DI-opiskelija Ville-Veikko Niskanen.
Niskanen esitteli ohjausryhmälle väliraporttivaiheen suunnitelmia alueelta, joka ulottuu Vilhonkadun sillalta Rokkalanjoelle saakka. Suunnittelualueen länsiraja on raideliikennealue ja idässä Savilahden vesialue. Ideasuunnitelman taustalla ovat alueen kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun tulokset sekä aiemmin laadittu liikenteen perussuunnitelma. Niskasen DI-työn on määrä valmistua kuluvan vuoden toukokuun loppuun mennessä.
Niskasen esitys synnytti ohjausryhmässä vilkkaan keskustelun, jossa kiiteltiin DI-työn vahvaa analyyttistä otetta ja laadittujen massoittelujen suhdetta nykyiseen keskikaupungin korttelirakenteeseen ja mittakaavaan.
Samoin ideasuunnitelmassa Docklands-alueelle esitetyt toiminnot – julkinen, asuminen, matkailu – sopivat hyvin niihin ajatuksiin, joilla ohjausryhmä on aiemmin alueen perusratkaisua lähestynyt. Satamaan, radan ja Saimaan väliin, tullaan laatimaan eri osa-alueiden asemakaavamuutokset ja tarvittavat maankäyttösopimukset. Kehittämiskohde on kaupungin elinvoimaisuuden ja vetovoiman kannalta tulevaisuuden lippulaivahanke, joka vahvistaa Mikkelin asemaa Saimaan kaupunkina.
Näiden teemojen lisäksi ohjausryhmälle raportoitiin Puhistamo-alueen etenemisestä, jota koskeva markkinavuoropuheluun ilmoittautuminen päättyi perjantaina 14.3.2025. Sitä seuraa kilpailullinen neuvottelumenettely, jonka tuloksena valitaan Puhistamo-alueen kehittäjä ja investoija.
Mikkelin Satamalahden ja Veturitallien alueen suunnitelmat edistyvät
