Mikkelin kaupunki ottaa askeleen kohti tulevaisuuden asiakaspalvelua tuomalla verkkosivuilleen tekoälypohjaisen asiakaspalvelubotin. Palvelun tavoitteena on tarjota entistä saavutettavampaa ja sujuvampaa asiakaspalvelua monikielisesti, kellon ympäri.
Botti on parhaillaan kehitysvaiheessa, ja sen kouluttamisessa ovat mukana asiantuntijat, jotka työskentelevät kaupungin asiakaspalvelun ja palveluiden parissa. Heidän panoksensa avulla bottia koulutetaan vastaamaan kysymyksiin, jotka nousevat esiin kaupunkilaisten arjessa.
– Tämä on hieno askel kohti 24/7-palvelua, joka helpottaa kaupunkilaisten yhteydenottoa kaupungin palveluihin. Testaamme parhaillaan botin kykyä toimia asiakaspalvelutilanteissa ja sitä, kuinka se vastaa kysymyksiin. Tavoitteenamme on saada tekoälybotti käyttöön alkuvuodesta 2025, kertoo markkinointisuunnittelija Salla Hyvönen.
– Tekoälybotin käyttöönotto on osa kaupungin johtoryhmän määrittelemiä digikehittämisen tavoitteita, joissa tekoälyn hyödyntäminen Mikkelissä on yhtenä kärkenä. Ajasta ja paikasta riippumaton ja sujuva asiakaspalvelu, kustannustehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat kaupungin keskeisiä tavoitteita. Myös monikielisyys on isossa osassa ja tekoälybotin käyttöönotto tukee näitä tavoitteita, iloitsee viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen.
Tekoälyratkaisut yleistyvät – Mikkeli on rohkeasti eturintamassa
Tekoälyn käyttö asiakaspalvelussa yleistyy vauhdilla. Mikkelin kaupunki haluaa olla mukana kehittämässä uusia digitaalisia ratkaisuja. Tekoäly mahdollistaa sujuvan asiakaskokemuksen ja parantaa palveluiden saavutettavuutta.
– On ilo nähdä, miten teknologia voi tukea kaupunkilaisia arjessa. Testivaiheessa jokaisen osallistujan palaute on tärkeä, jotta voimme varmistaa botin toimivuuden. Digitalisaation edistämisessä onnistuminen vahvistaa kaupungin kilpailukykyä, vetovoimaa ja myönteistä mainetta. Digitalisaatiota edistetään koko kaupungin tasolla yhdessä asukkaiden, asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa, kertoo tietohallintopäällikkö Jussi Linnala.
Mindhive vastaa botin teknisestä toteutuksesta
Tekoälybotin teknisestä toteutuksesta vastaa paikallinen yritys Mindhive oy. Palvelun kehitys jatkuu tiiviissä yhteistyössä kaupungin asiantuntijoiden kanssa. Lisätietoja tekoälybotin kehityksestä ja käyttöönotosta päivitetään Mikkelin kaupungin verkkosivuille.
Mikkeli kehittää digitaalista asiakaspalveluaan – Uusi tekoälybotti tarjoaa tietoa monikielisesti ympäri vuorokauden
