Katujen suunnittelu ja rakennuttaminen
Katujen suunnittelu perustuu kaavoituksen laatimiin asemakaavoihin ja liikenteen yleissuunnitelmiin. Suunnittelussa määritetään suunniteltavan kohteen sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit, istutukset ja kuivatusratkaisut. Suunnittelun kantavia pääperiaatteita ovat turvallisuus, liikenteen sujuvuus sekä taloudellisuus.
Mikkelin kaupungin katujen suunnittelu ostetaan pääosin ulkoa. Katusuunnitelmaehdotuksen hyväksymisprosessiin kuuluu lain mukainen osallistumis- ja hyväksymismenettely. Yhteistyössä asukkaiden kanssa tehdyn suunnitelman avulla syntyy viihtyisiä ja toimivia ratkaisuja. Nähtävillä olevat katusuunnitelmat ovat julkisesti nähtävillä Mikkelin kaupungin palvelupisteissä.
Katujen rakennuttaminen luo perusedellytykset asumiselle, liiketoiminnalle ja teollisuudelle. Rakennuttaminen tehdään yhteistyössä Mikkelin vesilaitoksen ja monen muun toimijan kanssa. Rakennutettavia kohteita ovat mm. kadut, väylät, vesihuolto sekä yleiset alueet. Mikkelin kaupungin katujen ja väylien rakentaminen ostetaan kokonaisuudessaan ulkoa. Hankintaa ohjaavat hankintalaki ja kaupungin hankintaohje. Rakennuttajana Mikkelin kaupunki vastaa katujen, viheralueiden, torien sekä väylien rakennuttamisesta.
Katusuunnitelmaehdotukset
Suomenniemen pysäkki- ja polkupyöräkatokset Vt13 ja St 409
Infra- ja viheraluepalvelut -yksikössä on valmistunut katusuunnitelmaehdotukset Suomenniemen pysäkki- ja polkupyöräkatokset Vt13 ja St 409 Suomenniemen kaupunginosassa. Toimenpiteitä tehdään Mikkelin kaupungin Suomenniemen taajamassa ja sen läheisyydessä valtatie 13 varrella. Nykyiset linja-autopysäkit varustetaan pysäkki- ja pyöräkatoksilla. Valtatien piennarta levitetään lyhyellä matkalla pysäkin ja Kirkonkyläntien väliltä, nykyistä tierumpua jatketaan ja liittymä varustetaan pakollinen pysähtyminen -merkillä. Pysäkki varustetaan odotus- ja polkupyöräkatoksilla. Pysäkin kohdalla valtatien nopeusrajoitus on 60 km/h.
Suomenniemen taajamassa Kirkonkyläntien nykyistä jalankulku ja pyörätietä linjataan uudelleen pysäkin kohdalla. Pysäkki varustetaan odotus- ja polkupyöräkatoksilla sekä polkupyörän huoltopisteellä. Pysäkin odotustila rajataan kiveyksillä. Taajamassa on nopeusrajoitus 40 km/h.
VT 13-Kirkonkyläntie, asemapiirustus
Kirkonkyläntie, asemapiirustus
Pihlajatie
Rakennuskohteessa Pihlajatie peruskorjataan Lehmuskadulta seuraavaan 90 asteen käännökseen asti. Katu saneerataan jalkakäytävineen ja vesihuoltoineen. Kadulle sijoitetaan yksi linja-auton ajoratapysäkki, joka korvaa nykyiset kaksi pysäkkiä. Päällysrakennekerrokset uusitaan kokonaan, kadulle asennetaan reunakivet ja ajorata sekä jalkakäytävä päällystetään. Väylien vierustat nurmetetaan ja katualueelle Lehmuskadun puoleiseen päähän istutetaan katupuita. Valaistusta muutetaan tarvittavin osin ja liikennemerkit uusitaan. Katualueiden pintakuivatusta muutetaan uusien reunakivilinjojen mukaan. Kiinteistöjen vesihuollon tonttiliittymät uusitaan katualueen rajalle saakka. Vesijohto, jäte- ja uusi hulevesiviemäri saneerataan kaivamalla. Nykyinen sekaviemäröinti poistetaan ja kaikki hulevedet johdetaan rakennettavaan hulevesiviemäriin, joka liitetään nykyiseen runkolinjaan suunnitelman itäpäässä.
Pitkäjärvenrannan jalankulku ja pyörätie
Tällä suunnitelmalla parannetaan nykyistä jalankulku ja pyörätietä 4.75 m leveäksi kaduksi suunnitelman alkuosalla ja rakennetaan hulevesiverkostoa kahdelle tontille. Pitkäjärven jalankulku ja pyörätie on muilta osin 3.5 m leveä ja kulkee osin puistossa Pitkäjärven ranta-alueella. Nykyistä puistoväylää parannetaan pituuskallistuksin ja poikkikallistuksin pintarakenteiden osalta niin, että väylän pintakuivatus toimii paremmin. Nykyiset ojat väylän molemmin puolin pysyvät pääosin ennallaan. Liittymistä Ketunniementien jalankulku ja pyörätiehen parannetaan loiventamalla pituuskaltevuutta 5 %:iin. Alkuosa päällystetään ja loppuosa tehdään soramurskepintaisena.
Palaute
Anna palautteesi suunnitelmista Palautelomakeella
Yhteystiedot
Katujen suunnitelmat